Zo hé, wat een project. Vorig jaar dacht ik vol moed en energie: hier spring ik wel even in, kom maar op! Totdat ik uiteindelijk met mijn handen in het haar stond op een zonnige zaterdagochtend in Berlicum. Via onze architect Superuse kwamen we erachter dat er een tankstation gesloopt werd in Haarlem. Daar zaten prachtige gelamineerde liggers in het dak, die na ontspijkering én een zaagbeurt perfect zouden zijn voor Boschgaard. Die ochtend werden ze geleverd. Niet één maar twee vrachtwagens. Maar dat waren geen normale vrachtwagens. Die waren toch wel een tikkie groter. En wacht, die ene vrachtwagen had een flinke kraan op zijn wagen zitten. Waarom dat dan? Nou: 16 balken van 20 meter lang lagen daar op de vrachtwagens. Deze zouden in de opslag komen te liggen voordat ze verzaagd zouden worden. Eén probleempje, dat ging toch niet passen….
Dit is een beetje het standaard verhaal van het oogsten van bouwmaterialen. Je krijgt maandag een telefoontje van een sloper dat er mooie materialen klaar liggen die anders worden afgevoerd. Het enige puntje is dat ze eigenlijk gisteren al weg hadden moeten zijn. Ofwel je mag ze binnen twee dagen komen ophalen anders gaan ze weg. Twee dagen later staat er een vrachtwagen voor de deur en is het afwachten hoeveel en in welke hoedanigheid de materialen geleverd worden. De éne keer komen liggen er 200 balken als mikado voor de deur. De andere keer worden aluminium kozijnen in handgemaakte bokken geleverd.
Maar dit is precies waar pionieren om gaat. Hier een weg in vinden die werkt. Bijvoorbeeld sloopbedrijven van tevoren inlichten dat we materialen zoeken om mee te bouwen. Van hen horen we namelijk ook steevast dat ze het jammer vinden dat ze zoveel mooie materialen moeten afvoeren. Of waar we nu mee bezig zijn: een extra opslag ruimte zoeken, of meerdere opslaglocaties zelfs zoals we nu doen. Het slopen gaat snel en bouwen gaat traag, dus is er veel opslagruimte nodig. Dit is één puzzelstukje van de vele dat nog iets beter op elkaar mag worden aangesloten, zodat deze sector richting circulair kan gaan.
Circulair bouwen gaat namelijk verder dan alleen het hergebruiken van materialen. We plaatsen de materialen ook weer zo in het pand dat ze er over 100 jaar weer bruikbaar uitgehaald kunnen worden. Zelf hoop ik dat over 100 jaar iemand tevreden lacht als de balken van Boschgaard op zijn bouwplaats geleverd worden.
En de gelamineerde liggers? Die zijn verzaagd naar bruikbare formaten nadat ze een paar weken op de parkeerplaats van onze aannemer Versteegden mochten logeren. De komende weken gaan de eerste liggers geplaatst worden. Ik heb er nog steeds onwijs veel zin en plezier in!